Friday, December 10, 2010

My name is Khan

Ari Kamis smalam aku dtg keje dr Bentong.. hujan selebat2nya kt hiway! sampai kl pon still ujan lagik.. so, aperlagi.. kalu dh ujan kt kl nie konpem ler JEM! pas anto wife aku ke opis dier, aku pon teruskan perjalanan ke opis aku ikut Jln Kuching, smpi jek simpang kt Bulatan Bt Caves.. demmm!! jem gilerrr.. smpi kt flyover Kepong dh kol 9! aku decide baik balik umah jek, klu teruskan kol baper nk smpi opis! lagipon dh lama x balik umah sejak berulang Bentong–KL ni.

Kt umah, xde mende nk buat.. aku layan ler citer ni "MY NAME IS KHAN". Giler lama x nengok citer hindustan sejak "KUCH KUCH HOTAKKAU" eh silap.. KUCH KUCH HOTA HAI.. kena plak pelakon dier si Datuk kiter tuu..

Citer pasal Rizvan (Datukkkk), sorang Muslim tapi menghidap Asperger Syndrome dtg ke San Francisco selepas kematian ibunya utk stay ngan adik dier kt sana. Sampai sana adik dier suh Datuk ni.. eh, Rizvan nie keje sbg sales utk beauty product. time nie ler Rizvan jumpa ngan single mother bernama Mandira (Kajol) yg bukak kedai gunting rambut. Tp Mandira ni beragama Hindu. Gedebak… gedebuk last2 dorang berdua ni kawin. Dh kawin sumer, happy-happy.. tiba2 terjadi ler peristiwa 9/11. so.. sejak peristiwa ni, setiap org Muslim dipandang serong oleh orang2 barat, termasuk le family Khan ni. sampai anak lelaki Mandira kena blasah sampai mati. Biler anak dier mati, dier pon mengamuk ler kt si Rizvan kata menyesal ler kawin ngan Muslim, so.. dlm keadaan marah dier suh Rizvan berambus dr hidup dier & suh pegi jumpo Presiden Amerika cakap "I'm not a terrorist". time ni ler perjalanan Rizvan utk berjumpa ngan Presiden bermula... disamping liku2 & pengalaman yg dilalui sepanjang perjalanan. (yg selebihnye korang tgk ler sendiri)

So.. kesimpulannye citer nie mmg menarik aaa. walaupun citer hindustan tp xde ler adegan golek2 dr atas bukit sambil nyanyi atau main cak-cak celah pokok.. tp still ler ader lagu cuma x panjang. jalan citer nie seakan-akan citer Forest Gump. tapi xde ler tiru sebijik... maybe kesamaan dier dr pelakon utama yg 'istimewa' menempuh liku2 dalam perjalanan dier mancapai matlamat, lebih kurang camtu aa. cuma satu kemusykilan aku, biler scene Rizvan tu dok solat, tp bini dier tu still pegang pelita Hindu tu, dier x convert muslim ke? boleh ke camtuuu.. ermm!! thinking ujung2 citer mmg menyentuh perasaan, bleh tangkap leleh beb.. movie ni pon lama tuu, 2 jam 41 min. siap bleh pause gi cuci baju kejab! rating aku kasik 5/5 star.

Akhir kata, "my name is Poj and i'm not a terrorist, kadang-kadang jek.. ahaks"

No comments:

Post a Comment

orang membebel...