Monday, November 15, 2010

Orang Islam makan kat restoran Cina!!

Smalam aku ternampak ader orang Islam dok selamba jer makan kat kedai Cina, siap gantung tanglung lagik kt kedai tu.. aku usha kat dlm pon ader lagi 2-3 group orang melayu dok makan dengan seleranya dlm kedai tu + ader sorang apek tgh tunggu makanan dier di tapau. Aku dengan rasa kecuriousan pon masuk ler dlm kedai tu, nak gak tau apsal ramai jek org melayu dok makan dlm kedai ni?!

Biler masuk jek dlm kedai, dtg sorang waiter amik order! Alamak.. waiter pon melayu! pekejadah waiter melayu dok kerja restoran cina! Aku tak puas ati.. aku pon tanya mamat tu.

Aku: Dah lama ke keje sini?

Waiter: Baru jek bang..

Aku: Ko tak rasa bersalah ke keje kedai makan cina ni? Pastu hidang plak kt org melayu!

Waiter: Rasa bersalah pe nye bang, saya carik rezeki halal bang. Lagipon bukan saya paksa dorang makan sini bang..

Aku: GEDEGANG!! (Sambil menepuk meja) SUDAHLAH!! ko tu islam, keje kt kedai cina, hidang plak makanan kt org islam lain, ko takde rasa sensiviti pd agama ke?!

Waiter: Kalu abang rasa bagus sangat, takyah ler masuk kedai nie, gi ler makan kedai mamak sana tu! Tapi klu nak try makanan sini, saya leh amik order!!

Aku: So.. pe menu special sini?
(Dialog di atas adalah rekaan aku saja.. hehe, kecuali baris terakhir dialog tu. ahaks)

Ni le Restoran Hj. Sharin Low (Makanan Khas Cina Muslim). Kalu tak tgk signboard nmpk mmg cam restoran cina yg biasa2 tu. maklumat lanjut leh surf facebook dier. Cawangan Sri Gombak baru jek bukak, byk equipment lom complete lagik. Sbb biler order hotplate pon waiter tu kata periuk hotplate tu lom ader lg, so.. hidang dlm pinggan biasa jek.. tak thrill aaa! Pepe pon, masakan dier mmg sedap. Harga pon berpatutan aa..

restoran cawangan Sri Gombak

aku makan Jiang Chong Daging Yee Mee (RM6.00)

minum plak air Asam Boi Kedondong Kasturi (RM3.00)

No comments:

Post a Comment

orang membebel...